понеділок, 11 березня 2013 р.

Змінні частини на Утрені 17 березня 2013 року Божого



Утреня (17 березня 2013 року Божого о 8:00); Сиропусна неділя (Спогад про вигнання Адама з раю); Глас 8; святого преподобного Герасима що на Йордані.
Тропарі
(г. 4) З висоти зійшов ти, Милосердний,* і триденне погребення прийняв ти,* щоб нас звільнити від страждань.* Життя і воскресіння наше,* Господи, - слава тобі! (2 р.)
Слава і нині: Ти, Милосердний, що задля нас народйвся з Діви,* вйтерпів розп’яття і смертю смерть подолав* і, як Бог, появив воскресіння,* не погорди тими, що їх ти створив рукою своєю.* Покажи, Милостивий, своє чоловіколюбство,* прийми Богородицю, що тебе породила й молиться за нас,* і спаси, Спасе наш, людей зневірених.
Катизма 1. Псалом 9.
Хвалитиму Тебе, Господи, усім серцем моїм,* розповім про всі Твої чудеса
Я буду радіти й веселитися Тобою,* - співатиму імені Твоєму, Всевишній.
Бо вороги мої назад повернулись,* спіткнулися, зникли перед лицем Твоїм.
Бо Ти Розсудив мій суд і мою справу,* Ти возсів на престолі – Суддя найсправедливіший.
Сідальний 1
Ти воскрес із мертвих, Життя всіх,* тож ангел світлий жінкам сказав:* Перестаньте плакати й апостолам сповістіть воскресіння * та співайте, що воскрес Христос Господь.* Він, як Бог, зволив спасти рід людський.
Слава і нині: Оспівуймо небесні двері й кивот,* всесвяту гору й осяйну хмару,* небесну драбину, духовний рай,* спасіння Єви та великий скарб вселенної!* Бо з неї виникло світові спасіння й відпущення давніх прогріхів.* Тому й співаємо тобі:* Моли Сина твого й Бога, щоб дав прощення гріхів нам,* що поклоняємося пресвятому твоєму народженню.
Катизма 2. Псалом 17.
Возлюблю Тебе, Господи, кріпосте моя!* Господи, моє пристановище, моя твердине, мій визволителю,* мій Боже, моя скеле, що до неї прибігаю.
Ти мій щит,* ріг спасіння мого, мій захисте!
Прославляючи, призиватиму Господи* - і від ворогів моїх спасуся.
хвилі смерти мене оточили* і погибельні потоки мене налякали
Сідальний 2
Люди, Спасе, твій гріб опечатали,* та ангел відвалив камінь від входу.* Жінки, бачивши воскреслого з мертвих,* і самі благовістили учням у Сіоні, що ти воскрес - Життя всіх;* впали окови смерти!* Господи, - слава тобі!
Слава і нині: (співається стоячи) Тобою, Благодат на, радіє все творіння:* ангельський хор і людський рід.* Святий храме і раю духовний, похвало, дів!* З тебе Бог воплотився і став хлоп’ятком - предвічний Бог наш.* Твоє бо лоно він учинив, своїм престолом, просторішим від небес.* Тобою, Благодатна, радіє все творіння. Слава тобі!
Після Полієлею співається наступне
На ріках Вавилонських - алилуя.
Там ми сиділи, і ридали, як про Сіон згадали. Алилуя (3 р.)
Заспівайте нам пісень Сіонських. Алилуя (3 р.)
Як же нам співати пісню Господню у землі чужій. Алилуя (3 р.)
Якщо тебе, Єрусалиме, я забуду, нехай забудеться десниця моя. Алилуя (3 р.)
Слава і нині: Алилуя (3 р.)
Алилуя, алилуя, алилуя. Слава тобі, Боже! (3 р.)
Далі Ангельський Собор...
Іпакой:
Мироносиці, приступивши до гробу Життєдавця,* шукали між мертвими безсмертного Владику;* вістку ж радісну від ангела почувши,* сповістили апостолів, що воскрес Господь,* подаючи світові велику милість.
Степенна пісня
Від юности моєї ворог мене спокушає і палить пристрастями,* а я надіюсь на тебе, Господи, і перемагаю його.
Ненависники Сіону хай стануть, як трава, яку виривають!* Христос скосить їхні шиї косою мук.
Слава і нині: Святий Дух оживляє все.* Він Світло від Світла, великий Бог;* з Отцем співаємо йому та зі Словом.
Прокімен: Псалом 145
Повік царюватиме Господь, Бог твій, Сіоне, з роду в рід.
Стих: Хвали, душе моя, Господа,* похвалю Господа в житті моїм.
Після 50 ПСАЛМА співаємо:
Слава: (г. 8) Відчини мені двері покаяння, Життєдавче,* - молиться зранку дух мій у святім твоїм храмі,* бо вся моя тілесна храмина осквернена;* але ти, Щедрий, очисти мене своєю ласкавою милістю.
І нині: На стежки спасіння настав нас, Богородице,* бо ми опоганили душу соромними гріхами* і в лінощах прогайнували все життя наше.* Тож моліннями твоїми вйзволь нас від усякої нечистотй.
 Стих: (г. 6) Помилуй мене, Боже, з великої милости твоєї,* і багатством щедрот твоїх очйсти мене з беззаконня мого.
Роздумуючи над безліччю моїх гріхів,* жахаюся страшного дня судного;* але, надіючись наласку твого добросердя,* як Давид, взиваю до тебе:* Помилуй мене, Боже, з великої милости твоєї!
Канон
Ірмос 1: Колісниці гнобителя фараона потопив * колись чудотворний Мойсеїв жезл,* навхрест ударивши й розділивши море,* Ізраїля ж спас, бі  женця пішоходця, що пісню Богові заспівав.
Ірмос 3: Утвердив ти на початку премудро небо і землю на водах поставив.* На камені Церкви утверди й мене, Христе,* бо нема святішого від тебе, єдиний Чоловіколюбче.
Ірмос 4: Ти моя кріпость, Господи, ти й сила моя, ти мій Бог, ти радість моя,* що не покинув лона Отця і до нашої вбогости завітав.* Тому з пророком Авакумом взиваю до тебе:* Слава силі твоїй, Чоловіколюбче!
Ірмос 5: Чому ти відкинув нас від обличчя твого, Світло незаходиме?* Ось покрила нас, окаянних, ворожа темрява.* Тому благаємо: Наверни нас і до заповідей твоїх направ стежки наші.
Ірмос 6: Очисти мене, Спасе, бо великі мої беззаконня, і з глибини зла виведи, молюся,* бо до тебе я закликав, і ти почув мене, Боже мого спасіння.
Ірмос 7: 3 Божого завітання вогонь колись у Вавилоні знесилів.* Тому юнаки в печі веселими ногами походжали, мов у квітнику, співаючи:* Благословенний ти, Боже, батьків наших!
Ірмос 8: У сім раз більше піч напалив халдеиський гнобитель для угодників у люті,* але, побачивши їх спасенних вищою силою, Творцеві й Визволителеві закликав:* Юнаки, благословляйте! Священики, співайте! Люди, прославляйте по всі віки!
Пісня 9
Ірмос: Вжахнулось із цього небо і здивувались кінці землі,* що Бог з’явився людям у тілі, а твоє лоно стало просторіше від неба.* Тому й величають тебе, Богородице, ангельські й людські хори.
Стих: Слава, Господи, святому воскресінню твоєму.
Бувши нескладний Божою і вічною природою,* сприйнявши тіло, ти, Слове Божий, став складним, поставивши його поруч у собі самім,* а постраждавши як людина, ти зостався, як Бог, поза всяким терпінням.* Тому і прославляємо тебе в двох природах:* неподільного й незмісного.
Стих: Слава, Господи, святому воскресінню твоєму.
Ти - Вишній за Божою природою, ставши людиною* і зійшовши між слуг, назвав Бога Отцем,* а вставши з гробу, своєю благодаттю дав людям Отця - Бога і Владику за своїм буттям;* із ним ми всі тебе величаємо.
Слава і нині: Ти, Діво, стала Божою матір’ю, тілом проти природи породивши Бога - Слово,* якого Отець, як благий, перед усіма віками появив із свого серця;* його ми нині визнаємо вищим над усі тіла, хоч він у тіло зодягнувся.
Світильний
Ніхто нехай не сумнівається, що Христос воскрес,* бо з’явився Марії,* а згодом бачили його ті, що йшли на село,* та й знову явився одинадцятьом тайнослужителям за столом;* пославши їх христити, вознісся на небо, звідкіля й зійшов був,* і стверджує їх проповідування безліччю знаків.
Слава і нині: Прогнаного колись за споживання з дерева,* впровадив ти, Спасе і Боже мій, знову і у рай своїм хрестом і стражданнями.* Ними і нас укріпи,* щоб, мольбами твоєї Родительки, чесно піст нам зверстати* і поклонитися божественному Воскресінню - Пасці спасительній.
Стихири на псалмі похвальнім
Стих: Щоб суд написаний над ними вчинити.* Це слава всіх його преподобних.
Хоч і станув ти, Господи, на суді Пилата,* то не покинув ти престолу, сидячи разом з Отцем;* але, воскреснувши з мертвих, ти визволив світ з недолі ворожої,* як щедрий і чоловіколюбець.
Стих: Хваліте Бога у святині його,* хваліте його у твердині сили його.
Господи, ти хрест твій дав нам як зброю на диявола,* який тремтить і трясеться,* не в спромозі глянути на його силу,* бо хрест мертвих підніс і смерть подолав.* Тому й поклоняємось твоєму погребенню і воскресінню.
Стих: Хваліте його за його подвиги великі,* хваліте його в його величі безмежній.
Господи, хоч юдеї тебе, немов мертвого, В гробі поклали,* то вояки як царя заснулого сторожили;* і хоч, як скарб життя, тебе печатями опечатали,* але ти воскрес і дав нетління душам нашим.
Стих: Хваліте його звуком рогу,* хваліте його на гáрфі й на гуслах.
Ангел твій, Господи,* що благовістив воскресіння, настрахав сторожу,* але до жінок промовив, кажучи:* Чого шукаєте живого між померлими?* Він воскрес, як Бог, і дав життя вселенній.
Стих: Хваліте його на бубні й танком,* хваліте його на струнах і сопілці.
(г. 5) Горе мені, - ридаючи заголосив Адам.* Змій і жінка позбавили мене Божої приязні,* а споживання з дерева відчужило мене від райської утіхи.* Як же ж тяжко зносити таке пониження!* Був я царем усіх земних Божих створінь,* а нині став невільником через одну беззаконну пораду.* Колись я був зодягнений у славу безсмертя,* а нині, як смертний, окаянно ношу одежу смерти.* Кого ж мені, о горе, взяти за спільника ридання?* Але ти, Чоловіколюбче, що створив мене з землі,* зодягнувшись у добросердя,* визволь мене з ворожої неволі і спаси мене.
Стих: Хваліте його на дзвінких цимбалах, хваліте його на гучних цимбалах.* Усе, що живе, нехай хвалить Господа.
Поле змагань за чесноти відкрилось.* Усі, що бажаєте змагатися, заходьте,* приготувавшись добрим подвигом посту,* бо чесні змагуни справедливо вінчаються.* Тож узявши повну зброю хреста,* ставмо спротив ворогові,* мавши за нездоланне забороло віру, за щит - молитву;* за шолом - милостиню, а замість меча - піст,* що звільняє серця від усякої злоби.* Хто це чинить, прийме в день судний справжній вінок* від царя всіх Христа.
Стих: Воскресни, Господи Боже мій, нехай піднесеться рука твоя;* не забудь убогих твоїх ніколи.
Адама прогнано з раю,* бо проступно діткнувся забороненого плоду;* Мойсей же став боговидцем, очистив бо постом душевні очі.* Тому, бажаючи стати жителями раю,* відвернімося від некорисної страви.* Бога хотівши бачити,* розпочинаймо, як Мойсей, сорокденний піст.* Витривалою молитвою та ревним молінням* смирімо душевні пристрасті, проженімо тілесні насолоди.* Тоді легко вийдемо на вершини, де ангельські хори* невмовкаючими піснями оспівують неподільну Тройцю,* оглядаючи невимовну красу Владики.* Там-то, Сину Божий, Життєдавче, сподоби нас,* ликувати з ангельськими силами,* бо на тебе, Христе, надіємось,* за молитвами твоєї Родительки-Матері,* апостолів, мучеників і преподобних.
Стих: Хвалитиму тебе, Господи, всім серцем моїм,* розповім про всі твої чудеса.
Горе мені, - ридаючи заголосив Адам.* Змій і жінка позбавили мене Божої приязні,* а споживання з дерева відчужило мене від райської утіхи.* Як же ж тяжко зносити таке пониження!* Був я царем усіх земних Божих створінь,* а нині став невільником через одну беззаконну пораду.* Колись я був зодягнений у славу безсмертя,* а нині, як смертний, окаянно ношу одежу смерти.* Кого ж мені, о горе, взяти за спільника ридання?* Але ти, Чоловіколюбче, що створив мене з землі,* зодягнувшись у добросердя,* визволь мене з ворожої неволі і спаси мене.
Слава: Настав час - початок духовних подвигів,* перемога над демонами, всесильна стриманість,* ангельська окраса, на Бога уповання;* тим-то й Мойсей став співрозмовником Творця,* і голос його потай почув.* Тож і нас, як чоловіколюбець, сподоби, Господи,* поклонитися твоїм страстям і святому воскресінню.
І нині: (г.2) Преблагословéнна ти, Богородице Дíво,* бо Воплóчений з тебе полонив ад,* покликав Адáма, усунув прокляття,* визволив Єву, переміг смерть, і ми ожили.* Тому, співаючи, кличемо:* Благословенний Христóс Бог наш,* що на це звóлив, - слава тобі.