вівторок, 26 лютого 2013 р.

Змінні частини на Утрені 24 лютого 2013 року Божого



Утреня (24 лютого 2013 року Божого о 8:00) неділя про Митаря і фарисея; святого священномученика Власія, єпископа севастійського; Глас 5.
Тропарі
(г. 5) Рівнобезначальне з Отцем і Духом Слово,* що від Діви народилося на спасіння наше,*  прославмо, вірні, і поклонімся,* бо воно благозволило тілом зійти на хрест* і смерть перетерпіти і воскресити померлих* славним воскресінням своїм (2 р.)
Слава і нині: Радуйся, Брамо Господня непрохідна!* Радуйся, Охороно і Покрове тих, що до тебе приходять!* Радуйся, тиха Пристане і Вседіво,* що свого Творця і Бога тілом породила!* Молись безупинно за тих, що прославляють* і почитають Народженого від тебе.
Катизма 1. Псалом 9.
Хвалитиму Тебе, Господи, усім серцем моїм,* розповім про всі Твої чудеса
Я буду радіти й веселитися Тобою,* - співатиму імені Твоєму, Всевишній.
Бо вороги мої назад повернулись,* спіткнулися, зникли перед лицем Твоїм.
Бо Ти Розсудив мій суд і мою справу,* Ти возсів на престолі – Суддя найсправедливіший.
Сідальний 1
Хрест Господній похвалімо,* святе погребення піснями звеличаймо,* і воскресіння його прославмо,* бо він, як Бог, підніс мертвих з гробів,* полонив смерти владу й диявольську силу,* а тим, що в аді, засяяло світло.
Слава і нині: Дивне чудо зачаття й невимовний образ родин* у тобі ми пізнали, чиста Вседіво.* Воно дивує наш розум і тривожить думку;* слава ж твоя, Богородице, всім наявна,* на спасіння душ наших.
Катизма 2. Псалом 17.
Возлюблю Тебе, Господи, кріпосте моя!* Господи, моє пристановище, моя твердине, мій визволителю,* мій Боже, моя скеле, що до неї прибігаю.
Ти мій щит,* ріг спасіння мого, мій захисте!
Прославляючи, призиватиму Господи* - і від ворогів моїх спасуся.
хвилі смерти мене оточили* і погибельні потоки мене налякали
Сідальний 2
Господи, тебе, що смерть умертвив, названо мертвим;* ти, що поклався до гробу, випорожнив гроби.* Наверху воїни сторожили гріб,* а внизу ти воскресив померлих від віку.* Всесильний недосяжний Господи, - слава тобі!
Слава і нині: Радуйся, свята горо і богопрохідна!* Радуйся, духовна і неопалима купино!* Радуйся, єдиний світові до Бога мосте,* що переправляєш мертвих до вічного життя!* Радуйся, Вседіво, що не спізнавши мужа,* породила спасіння душ наших.
Іпакой:
Мироносиці, видінням ангельським в душі здивовані* і божественним воскресінням просвічені,* благовістили апостолам:* Проповідуйте між народами воскресіння Господа,* який помагає нам чудесами і подає велику милість.
Степенна пісня
У скорботі моїй з Давидом кличу до тебе, Спасе мій:* Визволь душу мою від язика облудного.
Блаженне життя пустинників,* окрилюваних божественною насолодою.
Слава і нині: Святим Духом утримується все: видиме і невидиме;* бо він самовладний і дійсно* один із Тройці.
Прокімен: Псалом 9
Воскресни, Господи Боже мій, нехай піднесеться рука твоя, бо ти царюєш повіки.
Стих: Хвалитиму тебе, Господи, всім серцем моїм, розповім про всі твої чудеса.
Після 50 ПСАЛМА співаємо:
Слава: (г. 8) Відчини мені двері покаяння, Життєдавче,* - молиться зранку дух мій у святім твоїм храмі,* бо вся моя тілесна храмина осквернена;* але ти, Щедрий, очисти мене своєю ласкавою милістю.
І нині: На стежки спасіння настав нас, Богородице,* бо ми опоганили душу соромними гріхами* і в лінощах прогайнували все життя наше.* Тож моліннями твоїми вйзволь нас від усякої нечистотй.
 Стих: (г. 6) Помилуй мене, Боже, з великої милости твоєї,* і багатством щедрот твоїх очйсти мене з беззаконня мого.
Роздумуючи над безліччю моїх гріхів,* жахаюся страшного дня судного;* але, надіючись наласку твого добросердя,* як Давид, взиваю до тебе:* Помилуй мене, Боже, з великої милости твоєї!
Канон
Ірмос 1: Коня і вершника в море Червоне, перемігши у боротьбі рукою могутньою, Христос вкинув,* Ізраїля ж врятував, що пісню перемоги йому співав.
Ірмос 3: Ти, що на нічому поставив землю велінням своїм і Її важку без опори завісив, Церкву твою утверди, Христе,* на непорушному камені заповідей твоїх, єдиний благий і чоловіколюбче.
Ірмос 4: Божественне твоє зрозумівши пониження, прозорливий Авакум з тремтінням кликав до тебе, Христе:* На спасіння людей твоїх, щоб спасти вибранців твоїх, прийшов ти!
Ірмос 5: До тебе, що одягаєшся у світло, як у ризу, я зранку вдаюся і кличу:* душу мою потьмарену просвіти, Христе, бо ти єдиний милосердний!
Ірмос 6:  Схвильоване бурею душогубною море пристрастей утихомир, Владико Христе,* і від погибелі спаси мене як милосердний.
Ірмос 7: Преславний батьків Господь полум’я загасив і юнаків зросив,* що однодушно співали: Боже, ти благословенний!
Ірмос 8: Тобі, Творче всього, у печі юнаки, всесвітній хор склавши, співали:* Всі створіння, Господа славте й вихваляйте по всі віки!
Пісня 9
Ірмос: Ісає, ликуй!* Діва зачала в лоні й породила Сина Еммануїла, Бога й чоловіка*, а Схід - ім’я йому.* Його величаючи, Діву прославляємо.
Стих:  Слава, Господи, святому воскресінню твоєму.
Владико Христе!* Ти прийняв знову впалого чоловіка від дівичого лона, в усьому з ним злучившись,* але без участи в жодному його грісі,* а то й усього визволив від тлінности пречистими твоїми стражданнями.
Стих:  Слава, Господи, святому воскресінню твоєму.
Божественна кров, Владико Христе, пролита з твого життєдайного і пречистого боку, припинила ідольські жертвоприношення,* а вся земля приносить тобі жертву хвали.
Слава і нині: Ні безтілесного Бога, ані не звичайну людину породила ти, чиста й неосквернена Діво,* але досконалу людину, і воістину звершеного Бога,* що його величаємо з Отцем і Духом.
Світильний
Христос, життя і дорога, вставши з мертвих,* подорожував з Клеопою й Лукою.* Вони його пізнали, як він в Емаусі розломлював хліб;* та їхні душі й серця горіли,* коли він говорив з ними по дорозі,* пояснюючи Писанням те, що витерпів.* Разом з ними і ми кажемо:* Він воскрес і з’явився також Петрові.
Слава: Утікаймо від самохвальства лихого фарисея,* а звикаймо до щирого митаревого смирення,* щоб нам повищитись, взиваючи з ним до Бога:* Очисти слуг твоїх, Христе Спасе,* що народився від Діви і добровільно витерпів хрест* та й підняв світ своєю божественною могутністю.
І нині: Творець створінь і Бог усіх з непорочного твого лона, всехвальна Богородице,* прийняв людське тіло і цілковито обновив наше тлінне єство,* зберігши тебе й по родженні такою, якою ти була і перед народженням.* Тому тебе всі з вірою вихваляємо і кличемо:* Радуйся, славо світу!
Стихири на псалмі похвальнім
Стих: Щоб суд написаний над ними вчинити.* Це слава всіх його преподобних.
Господи, із запечатаного нечестивцями гробу* ти вийшов так, як і народився з Богородиці.* Твої безтілесні ангели не зрозуміли, як ти воплотився;* і воїни, що тебе сторожили, не чули, коли ти воскрес,* бо це й те було закрите для тих, що досліджують.* Але тим, що вірою поклоняються таїнству, явились чудеса;* тож і нам, що його прославляємо,* подай радість і велику милість.
Стих: Хваліте Бога у святині його,* хваліте його у твердині сили його.
Вічні засуви розбив ти, Господи,* і розірвав окови.* Ти воскрес із гробу і залишив твої похоронні полотна на свідчення* справжнього твого триденного погребення,* та й випередив апостолів у Галилеї,* хоч стерегли тебе в печері.* Велика твоя милість, недосяжний Спасе,* помилуй і спаси нас.
Стих: Хваліте його за його подвиги великі,* хваліте його в його величі безмежній.
Господи, жінки прибігли до гробу,* щоб побачити тебе, Христа, що за нас постраждав,* та, прийшовши, знайшли ангела,* що сидів на камені, який з остраху відкотився.* Ангел же кликнув до них, кажучи: Воскрес Господь!* Скажіть учням, що він устав із мертвих* і спасає душі наші.
Стих: Хваліте його звуком рогу,* хваліте його на гáрфі й на гуслах.
Господи, як вийшов ти з запечатаного гробу,* так і ввійшов ти через зачинені двері до твоїх учнів,* показуючи їм тілесні страждання,* що їх ти прийнявся, довготерпеливий Спасе.* Як син Давида, ти витерпів рани,* як Божий Син, ти визволив світ.* Тож велика твоя милість, неосяжний Спасе!* Помилуй і спаси нас.
Стих: Хваліте його на бубні й танком,* хваліте його на струнах і сопілці.
(г. 1) Не молімось як фарисей, браття,* бо хто підносить себе, буде принижений.* Тому смирім себе перед Богом* і, постивши, з митарем кличмо:* Боже, очисти нас грішних!
Стих: Хваліте його на дзвінких цимбалах, хваліте його на гучних цимбалах.* Усе, що живе, нехай хвалить Господа.
Фарисей, гординею переможений,* митар же покаянням похилений,* приступили до тебе, єдиного Владики.* Той, вихваляючись, втратив своє благо,* а цей, нічим не хвалившись, дарів сподобився.* У таких зітханнях утверди й мене, Христе Боже,* як чоловіколюбець.
Стих: Воскресни, Господи Боже мій, нехай піднесеться рука твоя;* не забудь убогих твоїх ніколи.
(г. 3) Зненавидівши, вірні, велике самохвальство фарисея* і наслідуючи покірну молитву митаря,* не вихваляймося, але, смиривши себе,* в розкаянні закличмо: Боже, очисти гріхи наші!
Стих: Хвалитиму тебе, Господи, всім серцем моїм,* розповім про всі твої чудеса.
(г. 1) Не молімось як фарисей, браття,* бо хто підносить себе, буде принижений.* Тому смирім себе перед Богом* і, постивши, з митарем кличмо:* Боже, очисти нас грішних!
Слава: (г. 8) Господи, ти осудив фарисея,* що виправдував себе добрими ділами,* а виправдав смиренного митаря,* що зітханнями благав очищення,* бо ти не зважаєш на високодумні помисли* і не погорджуєш скрушеними серцями.* Тому і ми в смиренні* припадаємо до тебе, що страждав за нас:* Дай нам прощення і велику милість.
І нині: (г.2) Преблагословéнна ти, Богородице Дíво,* бо Воплóчений з тебе полонив ад,* покликав Адáма, усунув прокляття,* визволив Єву, переміг смерть, і ми ожили.* Тому, співаючи, кличемо:* Благословенний Христóс Бог наш,* що на це звóлив, - слава тобі.